Ekslibris Adolfa Sternschussa jako przykład poszukiwania sztuki narodowej
Main Article Content
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest ekslibris wykonany w 1904 r. dla kolekcjonera i miłośnika sztuki żydowskiego pochodzenia - Adolfa Sternschussa. Stworzony przez Antoniego Procajłowicza znak książkowy - uchodzący za sztandarowy przykład sztuki młodopolskiej i posiadający bogatą literaturę - nie doczekał się do tej pory pogłębionej analizy. W tekście podkreślono jego związek z ruchem odnowy rzemiosła drukarskiego i poszukiwaniem nowej sztuki opartej na wartościach polskich, omówiono też szereg wystaw i wydawnictw stanowiących drogę rozwoju dla tego procesu. Inspiracją dla omawianego dzieła była ludowa wycinanka, a źródła tych inspiracji można szukać w działalności Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana, szczególnie zaś Jerzego Warchałowskiego, który był jej pierwszym miłośnikiem i badaczem. Wycinanka polska przez swoje niezwykłe bogactwo form - niespotykane wśród innych narodów - posiadała z założenia narodowy charakter. Natomiast źródła zastosowanych motywów - ptaków siedzących po bokach tablicy napisowej zwieńczonej koroną - można doszukiwać się w ekslibrisie herbowym oraz w sztuce żydowskiej (niekoniecznie samej wycinance). Jak wykazano, ten właśnie motyw - zwierząt pilnujących tablic kamiennych - należał do adoptowanych układów w polskiej sztuce, np. architekturze.
Article Details
|